학부과정
학사과정 전공과목 이수표준형태
구분 | 1학기 | 2학기 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
교과구분 | 교과명 | 교과번호 | 교과구분 | 교과명 | 교과번호 | |
1학년 | 한국사개론 | 700.122 | 전공필수 | 국사교육강독 | 712.202 | |
세계사의 이해 | M0000.028700 | |||||
2학년 | 전공필수 | 서양사교육강독 | 712.201 | 전공필수 | 아시아사교육강독 | M1858.000200 |
전공필수 | 한국고대사 | 712.211 | 한국의 정치사상과 제도 | M1858.000900 | ||
전공필수 | 동아시아고중세사 | M1858.001200 | 전공필수 | 서양고대사 | 712.231 | |
전공필수 | 역사적 사고와 논술 | 712.303 | 한국중세사 | 712.311 | ||
한국문화사 | 700.322A | 한국현대사 | 712.317 | |||
3학년 | 아시아지역사특강 | 712.223 | 전공필수 교과교육 | 역사교육론 | 712.301 | |
서양중세사 | 712.232 | 한국근대사 | 712.215 | |||
역사와 역사교육 | 712.302A | 서양근대사 | 712.233B | |||
전공필수 | 한국근세사 | 712.312 | 동아시아근현대사 | M1858.001400 | ||
동아시아근세사 | M1858.001300 | |||||
4학년 | 교과교육 | 세계사교재연구 및 지도법 | 712.401 | 한국사회경제사 | 712.316 | |
교과교육 | 국사교재연구 및 지도법 | 712.402 | 동아시아사상사 | M1858.000700 | ||
20세기현대사 | 712.332A | 역사연구의 새로운 동향 | M1858.000800 | |||
전공필수 | 역사논문세미나 | M1858.001100 | ||||
* 전공선택 인정과목 : 인문대학 역사학부(한국사학전공, 동양사학전공, 서양사학전공), 고고미술사학과 과목 중 학과에서 인정하는 과목으로 6학점 이내 전공선택 인정 |
700.121 역사학개론(Introduction to History) 3-3-0 (폐지)
역사학과 역사교육 학습 및 공통사회 교습의 첫걸음으로서 역사학을 통한 교육적, 인문적 소양을 함양하도록 우리나라 및 동·서양의 역사인식, 연구대상과 방법, 역사서술, 역사교육 등을 개별성과 보편성에서 파악하게 한다.
This course is the first step in the study of history, history teaching, and social studies. Students will investigate the facts and ideas of Korean and world history through physical data and historical narratives. They will also learn to see history in terms of particularity and universality.
700.122 한국사개론(Introduction to Korean History) 3-3-0
한국사에 대한 체계적 인식을 바탕으로 그 내적인 발전과정을 이해하고, 그 연장에서 오늘날 우리 사회의 제반 과제를 역사적으로 파악함으로써 민족사의 바람직한 미래를 모색한다. 아울러 장차 역사교사 및 역사학 연구자로서의 교육과 연구 활동에 필요한 기초지식과 자질을 함양한다.
In this course, students will study the Korean history systematically in relation to world history, so as to gain the traditional historical attitude and viewpoint essential in teaching social studies.
700.322A 한국문화사(Cultural History of Korea) 3-3-0
우리문화의 역사전통과 그 精粹를 체득하는 데 필요한 기초지식을 탐구할 수 있는 소양을 갖추도록, 우리나라 고대, 중세, 근현대의 정치·군사·산업·신분계급·촌락과 도시·가족·사상·문예 등 문화총체 및 그 단계적 발전을 내적계기에 즉하여 개별성과 보편성에서 인식하게 한다.
This course provides basic knowledge and quality required to understand the Korean national historical tradition and its essence. Students are expected to cognize the general or phased development of Korean culture including politics, military, industry, the class of social status, rural or urban community, family, thought and literary art.
712.201 서양사교육강독(Readings in Western History for Teaching) 3-3-0
西洋史 敎育의 入門으로서 西洋史의 原典이나 論著 강독을 통해 西洋史를 파악하고 교육하는 기본 자질과 자세를 갖추도록 한다.
In this introductory course to Western history, students are expected to read original texts and other documents in order to enhance their capacity and attitude in understanding and teaching the subject.
712.202 국사교육강독(Readings in Korean History for Teaching) 3-3-0
國史硏究의 基礎入門으로서, 史料의 解析 및 分析·綜合 能力을 함양하고 관련 연구업적을 흡수하도록 하며, 아울러 國史敎育에 필요한 史料學習의 능력을 갖추도록 한다.
In this introductory course to Korean history, students are required to examine and analyze source materials and other historical texts in Korean history. Topics of this course include teaching methods of historical documents.
712.211 한국고대사(Ancient History of Korea) 3-3-0
우리나라 古代社會의 成立·發展·解體의 過程을 權力構造·社會構成·經濟組織·思想一般에 초점을 두어 검토함으로써 古代史에 대한 體系的인 理解를 갖도록 하고, 歷史敎科의 敎授上 指標를 설정하게 한다.
This course comprehensively investigates the power structure, social and economic organization, and thought systems of ancient Korean society.
M1858.001000 한국사 자료탐구 (Inquiry in Korean Historical Sources) 3-3-0 (폐지)
國史硏究에 이용되는 諸史籍을 古代에서 現代까지 體制·內容 및 史料로서의 價値를 중심으로 파악하고, 이에 수반하여 國史敍述의 方式과 그 史學思想을 社會構成 및 그 變動과 관련하여 이해함으로써 歷史敎育의 내용를 풍성히 할 수 있게 한다.
This course investigates contents, forms, and values of various historical documents from ancient to modern Korean history. It also examines Korean historiographical trends as they are related to social organizations and transformations.
M1858.000900 한국의 정치사상과 제도(Political Ideas and Institutions in Korea) 3-3-0
古代에서 近代에 이르는 우리나라 政治制度의 史的 推移를 각 시대의 社會的 特性 속에서 파악하고, 동시에 中國·日本 및 西洋과의 對比도 배려하여 政治權力의 諸裝置가 갖는 의미를 이해하도록 하여 歷史敎育의 계통성을 세우게 한다.
Change and transformation of Korean political institutions from ancient to modern Korean history are investigated. This course also compares and contrasts the characters the characteristics of Korean political power structures in comparative perspectives.
712.215 한국근대사(Modern History of Korea) 3-3-0
朝鮮後期부터 韓末에 걸친 시기를 社會問題와 民族問題 그리고 이에 대한 諸改革運動을 중심으로 政治·經濟·社會·思想面에서 검토하여, 우리나라 中世體制의 解體 및 近代社會 成立의 과정과 構造的 特徵을 이해하도록 하고 이 분야의 敎科上 指標를 세울 수 있게 한다.
This course examines politics, economy, society, and ideology of the period from late Choson dynasty to late Great Han empire, especially focusing on various reform movements as well as social and national problems. This course also includes the issues concerning dissolution of medieval system and establishment of modern society in Korea.
712.223 아시아지역사특강(Topics in Regional History of Asia) 3-3-0
이 敎科目은 地域史 硏究에 착안한 것이다. 現在 우리나라 아시아사의 一般的인 형태인 中國史 중심에서 탈피하여, 인도사, 서남 아시아사, 동남 아시아사, 중앙 아시아사 가운데서 한 地域 또는 文化圈을 選定할 수도 있고, 또 필요에 따라서는 그 取扱範圍를 좁혀 한 국가나 민족의 歷史의 전체 또는 부분을 다룰 수도 있다.
The object of the course extends over various cultural areas of the Asian continent, such as Confucian, Hindu, Islam, Buddhist and other cultural regions. The lecture could be conducted by choice with specific nation or culture.
712.231 서양고대사(Ancient History of the West) 3-3-0
先史時代부터 西로마帝國의 滅亡에 이르기까지의 유럽 역사를 槪觀한다. 특히 고대 近東과 그 文明의 遺産, 그리이스의 政治發展, 헬레니즘 文化의 성격, 로마 共和政治의 특색, 로마帝國의 성립과 발전 및 기독교문화 등을 집중적으로 다룬다.
The History of West from pre-History Period to the Decline of Roman Empire is outlined. Ancient Orient and its Heritage, the Politics of Greek, the Nature of Hellenism, the Politics of Roman Republic, the foundation and progress of Roman Empire, Christianity etc are lectured in detail.
712.232 서양중세사(Medieval History of the West) 3-3-0
5세기부터 14세기까지의 西洋의 政治的·社會的 발전과정과 文化의 특색을 槪觀한다. 그 주요내용은 게르만 國家의 성립, 封建制度의 성립과 그 특색, 社會經濟的 구조, 敎會와 國家의 관계, 中世文化 등이다.
This course outlines cultural and sociopolitical development of the West from 5th to the 14th. Main topics are German Kingdoms, Feudalism, Church and State, and Medieval Culture.
712.233B 서양근대사(Modern History of the West) 3-3-0
14·15세기부터 19세기까지의 유럽 역사를 개관한다. 그 주요내용은 봉건사회의 붕괴, 중앙집권적 통일국가의 성립, 르네상스, 종교개혁, 지리상의 발견, 과학혁명, 절대주의 시대, 시민혁명, 산업혁명, 빈 체제, 1848 혁명, 제국주의 유럽 등이다.
This course overviews European history from the 14th/15th to the 19th century. Dissolution of Medieval society, the Renaissance, Reformation, the Age of Discovery, the Scientific Revolution, the Age of Absolutism, Liberal Revolution, Nationalism, Industrial Revolution, and Western Imperialism are covered.
712.301 역사교육론(Teaching of History) 3-3-0
現代史學과 敎育思潮의 흐름에 바탕을 둔 역사교육을 담당할 歷史敎師의 歷史敎育觀을 정립하기 위해 敎科敎育學的 基礎理論과 敎授學習方法의 이론 및 기능을 다루어 역사교육에 임할 專門職者로서의 기초를 다진다.
As a core course in the field of history education, it deals with issues and problems in teaching of secondary level school history. Historiographical background and educational basis of history teaching will be the main topics of the course.
712.302A 역사와 역사교육(History and History Education) 3-3-0
역사와 역사교육의 이해를 위하여 우리나라 및 東·西洋의 역사 연구 방법, 史料考證論, 역사해석 및 서술, 역사 文章, 역사적 眞理와 褒貶, 歷史家 素質, 역사의 기능과 폐단 등을 통해 역사의 개별성과 일반성을 비교사학 내지 세계사학에서 체득하게 하되, 이 과정을 歷史敎授學習의 敎學·內容·方法·原理 등 그 전체 체계와의 관계에서 파악하게 함으로써 역사교육의 座標와 學問基礎를 닦는다.
Students study the historical method of research, methodology of historical sources, historical understanding and historiography, historical facts and assessment, the quality of historians, function and defect of history to understand history and history education. This course helps them realize individualization and universalization of history in the context of the comparative history or the world history, and cultivate their own prospect and academic base by understanding contents, methodology and principles etc. of historical teaching and learning.
712.303 역사적 사고와 논술(Historical Thinking and Essay Writing) 2-2-0
역사적 사건을 시간과 공간 속에서 맥락적으로 파악하고 역사문제와 사료를 비판적으로 인식하는 역사적 사고력을 신장시키고 이러한 바탕 위에서 그것을 글로 표현하는 능력을 향상시킨다.
This course tries to enhance historical thinking which enables students to understand the nature of historical events contextually through time and space and to deal with historical issues and documents with a critical eye. Also it encourages students to express their opinion by their essay writing.
712.311 한국중세사(Medieval History of Korea) 3-3-0
우리나라 中世社會의 形成·發展·變動을 高麗時期를 주축으로 하여 權力組織· 社會編成·經濟制度·思想形態에 焦點을 두어 검토함으로써, 그 社會構成의 전개와 朝鮮으로 轉換 背景 및 그 意味를 이해하고 敎科上의 方向 정립을 설정하게 한다.
Focusing on Koryo dynasty, this course investigates formation, development, transformation of medieval Korean society. Power structure and socio-economical organization during the transition period to Choson dynasty will also be discussed.
712.312 한국근세사(Pre-Modern History of Korea) 3-3-0
우리나라 中世社會의 再編成 및 그의 發展形態를 朝鮮前期·中期를 주축으로 權力形態·社會組織·經濟構成·思想一般에 초점을 두어 검토함으로써 이 시기의 社會性格이 갖는 諸特徵의 배경을 이해하도록 하고 이 분야의 敎科上 指標를 세울 수 있게 한다.
This course examines the reestablishment and development of Korean medieval society from early to middle Choson period. By focusing on the political formation, social and economical organization, and ideology of the period, this course outlines general characteristics of Korean premodern society.
712.314 한국사연습(Seminar in Korean History) 3-3-0 (폐지)
國史의 硏究 및 理解에 불가결한 특정 主題를 여러 史料를 통하여 중점적으로 다루고, 관련 연구 성과를 再吟味함으로써 國史 및 歷史敎育의 연구 및 이해에 새로운 方法과 視角을 체득한다.
By examining related historical documents, this seminar course deals with important topics in Korean history. New perspectives and interpretations of research topics are discussed.
712.316 한국사회경제사(Socio-economic History of Korea) 3-3-0
우리나라 原始社會에서 現代社會에 이르기까지 社會身分·經濟制度 및 家族構成의 基本骨格과 그 變動을 構成的·繼起的으로 파악하여, 우리 역사의 特殊性과 普遍性을 총체적으로 이해하게 하고, 아울러 歷史敎育의 계통성을 정립하는 길잡이를 구상할 수 있게 한다.
This course deals with major characteristics of social status, economic organization, and family structure from primitive to modern society in Korea. Universal as well as unique nature of Korean historical development is emphasized.
712.317 한국현대사(Contemporary History of Korea) 3-3-0
日帝下에서 解放後에 걸치는 시기를 社會問題·民族問題 그리고 改革運動을 중심으로 政治·經濟·社會·思想面에서 검토하여, 現代韓國社會의 展開過程, 構造的 特徵을 이해하고 이 부문의 敎科上 指標를 세울 수 있게 한다.
Social and national problems of the period from Japanese takeover to the Liberation and reform movements of this period are investigated politically, economically, and ideologically so as to provide overall understanding of historical development of modern korean society.
712.332A 20세기현대사(Contemporary History of the 20th Century) 3-3-0
1870년대부터 오늘날에 이르는 동·서양사를 개관한다. 그 주요내용은 제국주의, 제1차 세계대전, 마르크스주의, 러시아 혁명, 세계공황, 전체주의, 제2차 세계대전, 냉전, 전후의 세계 등이다.
This course outlines the histories of the European nations, the United States of America, and Russia from 1870 to the present. Imperialism, World War I, Marxism, the Russian Revolution, the Great Depression, Totalitarianism, World War II, the Cold War and the Post-war period are the main topics.
712.401 세계사교재연구 및 지도법(Materials and Methods in Teaching of World History) 3-3-0
이 敎科目에서는 우선 世界史란 무엇인가에서 출발하여, 직접 中高等學校의 世界史 現場敎育에서 필요한 敎材로는 무엇이 있고 또 어떻게 다루며, 그 효과가 무엇인가를 알아보고 效果的인 指導方法을 생각해 보는 것이 主 課題가 된다. 구체적으로 학교현장의 교육실습과 연계를 강화하고 교과 통합 교육과정 운영 등에 중점을 두어, 敎科書를 비롯한 歷史地圖, 史料, 視聽覺敎材, 鄕土史料, 遺蹟 등을 어떻게 學級에 有用하게 사용하느냐 하는 문제와 아울러 상황에 따라 講義法, 探究法, 討論法 등 융통성 있는 활용방안을 알아보고 敎材作成, 評價의 문제까지도 다룬다.
This course deals with the meaning of world history, the organization of teaching materials for secondary level world history, and effective teaching methods. By investigating these issues, this course covers practical matters concerning the teaching and learning of world history.
712.402 국사교재연구 및 지도법(Materials and Methods in Teaching of Korean History) 3-3-0
國史敎育에 적용될 敎材에 관한 基礎理論과 主要敎材를 各論하여 國史敎育에서 敎材의 意義를 이해하는 한편 학교현장의 교육실습과의 연계, 교과 통합 교육과정 운영 등에 중점을 두고 國史의 敎授學習에 관한 理論과 現場機能에 관계되는 문제를 다루어 國史敎師의 專門職 基盤을 굳힌다.
This course investigates basic theories about teaching materials and texts in Korean history. It also offers theories on teaching and learning Korean history for prospective teachers.
712.412 한국사특강(Topics in Korean History) 3-3-0 (폐지)
國史에 대한 體系的 理解를 심화시키기 위하여, 特定主題를 選定·檢討하고 이에 관한 기왕의 硏究成果도 분석하여 國史硏究 및 歷史敎育의 새로운 視角과 方法을 體得한다.
For systematic understanding of Korean history and better preparation of its teaching, this course concentrates on selected topics in Korean history and reviews important research materials.
712.431 서양사연습(Seminar in History of the West) 3-3-0 (폐지)
西洋史에 관련된 硏究書, 論文, 史料 등 文獻을 選擇하여 이를 分析, 批判함으로써 歷史에 대한 綜合的인 解釋力을 키우도록 한다.
This course discusses important topics in western history by examining original sources, historical documents, and other related research materials.
712.432 서양사특강(Topics in History of the West) 3-3-0 (폐지)
西洋史 중에서 폴리스, 奴隸制, 基督敎, 封建制, 市民革命, 民族主義와 世界主義 등 중요한 토픽을 한가지 設定하여 이를 집중적으로 講義하거나, 美國史와 같은 各國史를 講義할 수도 있다.
Important topics such as slavery, Christianity, feudalism, revolution, and nationalism in western history are discussed in this advanced course. History of certain nation, for example, American history, can also be dealt with.
M1858.001200 동아시아고중세사(Ancient and Medieval History of East Asia) 3 - 3 - 0
중국·일본·베트남을 포함하는 동아시아의 근현대사를 산업화, 국민국가 형성과정 및 제국주의와 냉전적 진영 대립에 의한 굴절 등에 초점을 두어 이해한다. 그 과정에서 나타난 전통과 근대성, 근대성과 제국성의 관계, 정치적 민주주의와 경제적 민주주의를 제도화하기 위한 노력에 유의한다. 이를 바탕으로 동아시아근현대사 교육의 바람직한 내용을 탐색한다.
This course examines the formation of various traditions in East Asia during ancient times of East Asia, including China, Japan, and Vietnam, as well as their transition to a new medieval order. We also cover the mutual interaction among the ancient states in this region during their early state formation, as well as the creation of independent identities of each country. Through these contents, we explore the essentials of teaching Ancient and Medieval History of East Asia.
M1858.001300 동아시아근세사(Early Modern History of East Asia) 3 - 3 - 0
중국·일본·베트남을 포함하는 동아시아의 근세사를 새로운 통치 체제의 구축, 지배층의 교체, 사회경제적 변화 등을 중심으로 이해한다. 그 과정에서 근세와 근대의 개념 차이, 동아시아 지역과 다른 세계 지역과의 네트워크 형성 등에도 유의한다. 이를 바탕으로 동아시아근세사 교육의 바람직한 내용을 탐색한다.
This course examines the early modern history of East Asia, including China, Japan, and Vietnam, focusing on the establishment of a new governance system, the rise of new ruling groups, and various socio-economic changes. We also cover key concepts such as “early modern” and “modern,” as well as the formation of networks between East Asia and other world regions. Through these contents, we explore the essentials of teaching Early Modern History of East Asia.
M1858.000200 아시아사교육강독(Readings in Asian History for Teaching) 3 - 3 - 0
아시아사교육강독은 역사연구에 필수적인 1차 사료, 특히 한문 자료의 기초적인 독해력 습득을 목표로 한다. 강독 자료의 범위는 아시아의 여러 국가들 중 중국·일본 등 한자문화권 국가들의 한문자료와 日文자료를 우선으로 하지만 그와 밀접한 관계를 맺고 있던 몽골을 비롯한 유목국가의 비한문자료도 포함할 수 있다.
This course is a basic language training course for reading historical materials of Asia. Chinese is the principal language in the course since it has traditionally been in common usage in East Asian countries. Materials used in class are primarily related to China and Japan but they can come to be extracted from that of another Asian country like Mongolia.
M1858.000300 동아시아근대사(Modern History of East Asia) 3 - 3 - 0 (폐지)
중국·일본·베트남을 포함하는 동아시아의 근대사를 산업화와 국민국가 형성과정에 초점을 두고 연관과 비교의 방법으로 이해한다. 이 과정에서 나타난 전통과 근대성, 근대성과 제국성의 관계를 국제적 조건, 지배엘리트의 특징, 과거의 힘에 유의한다. 이를 바탕으로 동아시아근대사 교육의 바람직한 내용을 탐색한다.
This course studies the modernization process of East Asia. The emphasis is placed upon a balanced encounter between the Western impact and the indigenous response. The dichotomy between the failed Chinese model and the successful Japanese model will be considered.
M1858.000400 아시아사연습(Seminar in Asian History) 3 - 3 - 0 (폐지)
1차 사료를 활용하고 국내외의 연구 성과를 비판적으로 흡수하여 논문작성의 기초능력을 훈련하는 강좌이다. 자신의 관심사에 따라 연구주제를 선정한 다음 스스로 연구를 진행하면서 발표와 토론을 통해 보완한다. 이를 통해 문헌조사 방법, 사료의 해석과 운용, 기존연구의 비판적 독해, 제목과 목차의 설정, 인용과 각주의 방법 등을 터득하여 논문의 구성요건을 갖춘 보고서를 제출한다.
This course is an advanced course for reading in Asian history for teaching. The purpose of the course is to intensify the skill for reading historical materials, and it requires a final term paper using the skill.
M1858.001400 동아시아근현대사(Modern and Contemporary History of East Asia) 3 - 3 - 0
중국·일본·베트남을 포함하는 동아시아의 근현대사를 산업화, 국민국가 형성과정 및 제국주의와 냉전적 진영 대립에 의한 굴절 등에 초점을 두어 이해한다. 그 과정에서 나타난 전통과 근대성, 근대성과 제국성의 관계, 정치적 민주주의와 경제적 민주주의를 제도화하기 위한 노력에 유의한다. 이를 바탕으로 동아시아근현대사 교육의 바람직한 내용을 탐색한다.
This course examines the modern and contemporary history of East Asia, including China, Japan, and Vietnam. Key topics include: the development of industrialization, the formation of nation-states, and the challenges and response from these nations in the light of imperialism and the Cold War. We also cover the conflict between tradition and modernity, modernity and imperialism, and efforts to institutionalize political and economic democracy. Through these contents, we explore the essentials of teaching Modern and Contemporary History of East Asia.
M1858.000600 동아시아사특강(Topics in East Asian History) 3 - 3 - 0 (폐지)
동아시아사특강은 시대사 강좌를 보완하기 위해 학생이나 담당교수의 입장에서 적절하다고 생각하는 특정 주제를 선정하여 심화학습을 진행한다. 따라서 분야사, 예컨대 사상사·정치사· 사회경제사 등의 한 주제를 택하는 경우가 많으며 이를 위해 필요에 따라 선수과목을 요구할 수도 있다.
Topic varies in its field and nature according to the necessity of the time and interest of students or faculty. The purpose of the course tends to be a specific field or issue in East Asian history rather than a general overview on a certain given period and nations.
M1858.000700 동아시아사상사(History of East Asian Thoughts) 3 - 3 - 0
중국사상의 형성과 전개를 중심으로 파악하되 이를 주변국들이 수용하여 자신의 조건에 맞게 발전시키는 과정까지 포함한다. 그중에서도 특히 유교가 법가·도가 사상, 나아가 불교사상의 요소를 수용하면서 각 시대의 조건에 따라 변화해온 과정, 중국·한국·일본·베트남에서 나타난 특징, 근대화 과정에 미친 영향 등을 파악하는 데 유의한다.
This course is an inquiry into the philosophical/intellectual background of East Asian history. The main concern of the course is the role of Confucianism, since it cuts across most East Asian intellectual backgrounds.
M1858.000800 역사연구의 새로운 동향 (New Trends in Historical Research) 3 - 3 - 0
역사학에 대한 이해를 체계화하고 심화시키기 위해 최근 역사학계의 연구동향을 살펴본다. 새로운 방법론과 시각이 제시된 영역이나 주제를 선정하고 그에 관한 연구 성과를 분석하여 역사 연구 및 교육의 바람직한 방향을 가늠해 본다. 이로써 다른 교과목에서 접하기 어려웠던 다양한 주제에 관한 관심을 환기하고 역사 연구 및 교육의 폭을 넓힌다.
The purpose of this course is to systemize and deepen the understanding of history by examining recent trends in historical research. In this course, historical topics and research areas in which new methodologies and perspectives are presented will be selected, and students will analyze the chosen topics to examine desirable direction of historical research and education. This course will raise interest in diverse topics that are difficult to find in other subjects and broaden the scope of perspectives on historical research and education.
M1858.001100 역사논문세미나(Seminar for History Thesis) 3 - 3 - 0
“역사논문세미나”는 역사학도로서 논문 작성에 필요한 방법론을 익히고 실제 논문을 작성하는 것을 목표로 하는 과목이다. 국사 또는 세계사의 관심 주제를 선정하고 관련 국내외 관련 연구성과를 비판적으로 분석하며 1차 사료를 탐구하는 등 논문 작성에 필요한 시각과 방법을 기른다. 이를 바탕으로 실제 논문을 작성하고 발표와 토론을 통해 보완하면서 수강생은 역사연구자로서의 기초를 훈련할 수 있다.
Students are expected to learn and practice basic research skills and methods for thesis writing in this course. They select their own themes about Korean or world history and critically review related research results. They also collect and investigate historical records and primary sources about their topics. By engaging in thesis writing and experiencing revision process through presentations and discussions, they can enhance necessary competences for historical research.
M0000.028700 세계사의 이해 (Understanding World History) 3 - 3 - 0
“세계사의 이해”는 장차 역사 교사이자 역사 연구자가 될 학생들이 세계사의 발전 과정을 이해하고 이를 바라보는 시각을 기를 수 있도록 하는 기초 과목이다. 이 과목에서 수강생들은 아시아, 유럽과 아메리카 등 각 지역별 역사 전개의 특징 및 지역 간 교류의 전개를 통해 고대부터 현대에 이르는 문명의 발전 과정을 파악하고 역사학도에게 필요한 세계사적 안목과 역사교사로서의 자질을 함양한다.
“Understanding World History” is basic subject for students to understand the development of world history and enhance the international perspective. Students study the historical development of the Asia, Europe, and America, and the inter-regional exchange from ancient to contemporary. Through this, they can acquire basic knowledge and educational qualities needed as a history teacher and history researcher.